ایران سرزمین گنج های گمشده

ما در این وبلاگ سعی میکنیم که با الهام گرفتن از اگاهیهای گذشتگان وبا بهره گرفتن از دانش باستان سناسی به شناخت اثار ونمادهای بجا مانده از انان بپردازیم ونااگاهانه اثار ارزشمندملی را بخاطر خرافه گویی بعضیها که از این دانش بی بهره مانده اند را نابود نسازیم

ایران سرزمین گنج های گمشده

ما در این وبلاگ سعی میکنیم که با الهام گرفتن از اگاهیهای گذشتگان وبا بهره گرفتن از دانش باستان سناسی به شناخت اثار ونمادهای بجا مانده از انان بپردازیم ونااگاهانه اثار ارزشمندملی را بخاطر خرافه گویی بعضیها که از این دانش بی بهره مانده اند را نابود نسازیم

طب سنتی

رشد مو:




بسیاری از مردم در رشد موهاشان عجله دارند چون یا در آستانه ازدواج کردن هستند، یا قصد رفتن به مجلسی رسمی را دارند، یا در انتظار ملاقات همسرشان در آینده نزدیکند، یا قسمتی از پوست سرشان دیده می شود و می خواهند جای خالی بی مو در سر هر چه زودتر پر شود. آنها خواستار توصیه ای اند که چگونه موهای کوتاهشان در چند هفته بلند شود.

رژیم‌های لاغری غیرحرفه‌ای که بدون مشاوره پزشک انجام می‌شود غالبا بدن را با کاهش مواد مغذی مورد نیازش مواجه می‌کند و نخستین بخش‌هایی که تحت‌تاثیر این کمبود قرار می‌گیرد پوست و موست. استرس هم یکی از عواملی است که می‌تواند موجب ریزش مو شود. اگر شما هم این روزها چنین موقعیت‌هایی را پشت‌سر گذاشتید، خالی از لطف نیست که با مفیدترین و موثرترین گیاهان دارویی که تاثیر معجزه‌آسایی بر رویش مجدد مو، تقویت ریشه و تار مو دارند، آشنا شوید.

روغن ریشه باباآدم
غذارسانی به موها را تقویت می‌کند
ریشه باباآدم از زمان‌های دور به عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای تقویت و رشد مو مطرح بوده و درمانگران سنتی در کشورهایی مثل هند، چین و ایران استفاده از آن را برای درمان ریزش مو و چربی پوست سر به مراجعان خود توصیه می‌کنند. ساده‌ترین روش استفاده از گیاه ریشه باباآدم این است که عصاره آن را از فروشگاه عرضه گیاهان دارویی تهیه کنید و با آن پوست و موی سر را ماساژ دهید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های عصاره ریشه ‌باباآدم این است که موجب بهبود جریان گردش خون در ناحیه سر و پوست می‌شود. به این ترتیب با بهبود خون‌رسانی به ریشه موها فولیکول‌های مو بهتر تغذیه می‌شوند و ضمن تقویت شدن رشد بهتری پیدا می‌کنند. ماساژ این عصاره در عین حال مانع ریزش مو می‌شود و استفاده از آن سه تا چهار بار در طول هفته اثرات چشمگیری دارد.

­

عصاره گزنه + زیتون
عصاره​ای برای رویش دوباره‌ موها
حتما درباره خواص گزنه بسیار شنیده‌اید و می‌دانید که این گیاه یکی از معروف‌ترین گیاهان دارویی است که امروزه در سراسر جهان از آن برای تهیه شامپو‌ها و لوسیون‌های صنعتی و گیاهی برای تقویت و رویش دوباره مو استفاده می‌کنند. اما بی‌شک استفاده از عصاره این گیاه به طور مستقیم اثری متفاوت و اعجاب‌انگیز دارد. گیاه گزنه را می‌توانید از فروشگاه‌های گیاهان دارویی تهیه کنید یا اگر به مناطق کوهستانی دسترسی دارید، تازه آن را بچینید اما مراقب باشید که هنگام لمس کردن این گیاه از دستکش استفاده کنید چون ساقه این گیاه پوست را می‌گزد و موجب خارش و سوزش می‌شود، به همین دلیل است که به آن گزنه می‌گویند. اما اگر می‌خواهید عصاره گزنه را خودتان تهیه کنید و از آن برای رویش مجدد موها و تقویت آنها استفاده کنید باید برگ‌های تازه‌ گزنه را درون روغن زیتون بریزید و آن را در محیطی تاریک و سرد به مدت 2 تا 3 هفته قرار دهید. در نهایت شما عصاره‌ای از گزنه خواهید داشت که می‌توانید با خیال راحت از آن برای ماساژ پوست سرتان استفاده کنید. هر بار چند قطره از این عصاره را روی پوست سر بریزید و به آرامی آن را ماساژ دهید. این عصاره می‌تواند با تحریک ریشه‌های مو علاوه بر بهبود رویش موهای شما حتی ریشه موهای از دست رفته شما را تحریک کند و آنها را به رویش مجدد وادارد. در صورتی که با مالش یک یا دو قطره از این گیاه روی پوست سر احساس خارش شدید کردید بهتر است گیاه دیگری را برای تقویت موهای‌تان انتخاب کنید یا با متخصص طب سنتی مشورت کنید.

­

نعناع+ آب
رشد موها را چندبرابر می‌کند
یکی دیگر از روش‌های تحریک فولیکول‌های مو برای رشد بهتر استفاده از روغن یا عصاره به دست آمده از گیاه نعناع است. این عصاره را می‌توانید به‌راحتی از داروخانه‌ها تهیه کنید. حواس‌تان باشد که عصاره یا روغن به‌دست آمده از نعناع با مایعی که از جوشاندن برگ‌های نعناع به‌دست می‌آید متفاوت است. برای استفاده از عصاره نعناع باید آن را رقیق کنید، بنابراین 3 قاشق چای‌خوری آب را در ظرفی کوچک بریزید و به آن 3 قطره عصاره نعناع اضافه کنید و پس از هم زدن از آن برای ماساژ پوست سرتان استفاده کنید. سرانگشتان هر دو دست را به این روغن آغشته کنید یا آن را آرام‌آرام روی سرتان بریزید و به‌آرامی پوست سر را مالش دهید. نگران نباشید عصاره نعناع آسیبی به پوست و تار موی شما نمی‌زند. این عصاره تنها موجب تحریک ریشه موها شده و به رشد بهتر تارها و موهای ریزی که نیاز به تقویت دارند کمک می‌کند. فراموش نکنید که هنگام استفاده از این عصاره آن را با آب کمی رقیق کنید.

­

روغن زیتون + عصاره اسطوخودوس
پرپشتی موها را بیشتر می‌کند
اگر به دنبال یک لوسیون طبیعی هستید که بتوانید به صورت روزانه از آن برای شست‌و‌شوی موهای‌تان استفاده کنید و به طور همزمان علاوه بر از بین بردن شوره سر به پرحجم شدن موهای‌تان کمک کنید حتما این نسخه را تجربه کنید. برای تهیه و استفاده از این لوسیون دست‌کم یک ماه فرصت لازم دارید. یک فنجان عصاره اسطوخودوس را تهیه کنید و آن را با میزان برابر روغن زیتون خالص که فرآوری نشده باشد، مخلوط کرده و آن را به مدت 3 تا 4 هفته در محیط تاریک و سرد قرار دهید. می‌توانید از یک بطری تیره‌رنگ استفاده کنید یا اگر بطری تیره رنگ دردسترس ندارید دور بطری را با فویل خوب بپیچید تا نور به این ترکیب نرسد. سپس آن را در طبقه پایین یخچال قرار دهید و اجازه دهید 3 تا 4 هفته در این شرایط باقی بماند. از این لوسیون می‌توانید هر شب برای ماساژ موهای‌تان استفاده کنید. آن را به آرامی روی پوست و ساقه موها ماساژ دهید و فراموش نکنید که از کلاه حمام یکبار مصرف برای محافظت از موها و پیشگیری از آلودگی بالشت استفاده کنید. فردا صبح با یک شامپوی ملایم روزانه گیاهی موهای‌تان را بشویید. با استفاده از این لوسیون نه تنها باکتری‌ها و شوره را از پوست سر دور می‌کنید بلکه می‌توانید به پرحجم شدن موهای‌تان نیز کمک کنید.


خواص دنبلان


مولکول های ساده اولیه شکسته می شود و سپس وارد خون می شود و مانند سایر مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.
در حالی که در کتب پزشکی هیچ اثری از استفاده این ماده به عنوان دارو وجود ندارد.

البته در کشور ما خوردن آن را از نظر مذهبی صلاح نمیدانن که از بحث ما دور هست چون که درمان ما خوردنی نیست .

­

میرسیم به ادامه درمان . در ابتدا باید دامبلان را تهیه کنیم که بهتر هســــــت مال گوسفند باشه و از گاو استفاده نکنید . دامبلان را در چرخ گوشت چرخ کنید . و تاکید میکنم که باید خام باشد . بعد با روغن زیتون مخلوط میکنیم و در آخر در یک وقت مناسب . به طول زمانی 8 ساعت بر روی سرمان میمالیم که 8 ساعت در روی سر که ریزش مو داریم بماند . برای این کار شب خوب هست که تا صبح 8 ساعت میشود . و صبح میتوانیم در حمام سرمان را بشویم .

بهترین مواد طبیعی، گیاهان دارویی و روغن ها برای رشد، تقویت و پرپشت کردن مو

سبوس برنج(شلتوک) : مقداری سبوس برنج را مانند چای دم کرده و پس از شستشوی کامل سر و آب گیری موها پوست سر را با مقداری دم کرده سبوس ماساژ دهید، توجه داشته باشید که از شستشوی مجدد موها بپرهیزید.

دنبلان و نخود خام : استفاده از دنبلان(گوسفند) و نخود خام که یکی از قدیمی ترین راهکارهای تفویت موی سر است و در بسیاری از کتب اطبای قدیمی به مصرف این دو ماده مغذی پوست سر بارها تاکید شده، ما فقط به روش مصرف و نه خواص درمانی آن اشاره ای خوایم داشت. یک عدد دنبلان را پس از جدا کردن از پوست چرخ کرده و با استفاده از پارچه عصاره آن را جدا کنید و به مقداری نخود خام را که قبلا خیس و چرخ کرده اید اضافه کرده و به صورت خمیری روان روی پوست سر ماساژ داده و یک کیسه پلاستیکی روی موها بکشید و بعد از یک ساعت موها را بشویید این عمل را در بهار و تابستان هفته ای یکبار انجام دهید.­­­­­

زرده تخم مرغ : یک الی دو عدد زرده تخم مرغ را با یک قاشق مرباخوری روغن بادام تلخ و یک قاشق مرباخوری روغن شترمرغ تمامی را مخلوط و به صورت یکنواخت روی تمام پوست سر و موها ماساژ داده و یک کیسه پلاستیکی روی موها بکشید و بعد از یک ساعت موها را بشویید این عمل را در بهار و تابستان هفته ای یکبار انجام دهید.­­­­­

نشاسته : 2 تا 3 قاشق مرباخوری نشاسته را به همراه یک لیوان آب سرد مخلوط و روی حرارت قرار دهید تا نشاسته پخته و آماده گردد پس از قوام آوردن و سفت شدن آن مدتی را صبر کنید تا کاملا خنک شود سپس مقداری از خمیر بدست آمده را روی مو ها و همچنین پوست سر ماساژ داده و به مدت یک ساعت یک کیسه پلاستیکی روی موها بکشید و بعد در حمام سر را به آرامی با آب گرم شستشو کنید.

آلوئه ورا : مقدار 3 سانتی متر از برگ آلوئه ورا را از پایین آن جدا کرده و ژل را خارج و روی پوست سر بمالید به مدت یک ساعت یک کیسه پلاستیکی روی موها بکشید و بعد در حمام سر را به آرامی با آب گرم شستشو کنید.

روغن مار : این روغن یکی از بهترین روغن ها برای تحریک پیاز مو بوده و همچنین برای تقویت ، رشد و ترمیم ریش و موی صورت کاربرد دارد، برای مصرف ابتدا از تمیز بودن پوست سر خود اطمینان حاصل کنید و سپس با مقداری روغن مار پوست سر را چرب کرده حدود سه ساعت بعد سر را بشویید.

روغن آوکادو : مصرف روغن آوکادو و روغن سیاه دانه 3 ساعت قبل از حمام از تولید دی هیدرو تستوسترون (DHT) ­در مردان که فولیکول های مو را از بین می برد، پیشگیری می کند.

روغن جوجوبا : روغن جوجوبا موجب تقویت پیاز موی شما می‌شود. این روغن موجب ترمیم مو‌های کدر، خشک و آسیب دیده می‌شود. این روغن همچنین رطوبت را در مو‌هایتان حفظ کرده و موجبِ تسریع رشد مو‌هایتان می‌شود. این روغن را بر روی کف سر و موهای خود ماساژ دهید و اجازه دهید تا یک ساعت رویِ آن‌ها باقی بماند. این روغن درخشش زیبایی به مو‌های سیاه می‌دهد. پس از یک ساعت این روغن را با شامپوی همیشگی تان از روی سر خود شسته و آبکشی نمایید.

­روغن مورد: روغن مورد نیز مانند بسیاری دیگر از روغن ها در گروه بهترین ها برای رشد و تقویت مو قرار می گیرد که البته با دارا بودن خواص درمانی همچون ضد شوره و درمان موخوره که این روغن را در بین سایر روغن ها بیشتر مورد توجه قرار می دهد که می توان با سایر روغن ها مانند : روغن مار ، رزماری ، سیاه دانه ، جوجوبا برای تاثیر بیشتر ترکیب و استفاده کرد.

روغن رزماری : روغن رزماری موجب رشد و تقویت مو‌ها می‌شود. این روغن را با روغن جوجوبا و روغن مار مخلوط کرده و به ریشه موهایتان بزنید. این ترکیب ریشه مو‌ها را تغذیه کرده و موجب رشد مو‌ها می‌شود.

سرکه خرما­:­پس از شستشوی نهایی موها با شامپو نصف فنجان آب گرم را با نصف فنجان سرکه خرما ترکیب کنید و با آن موهای خود را شستشو دهید.

رای داشتن ­موهایی زیبا و پر پشت و خوش حالت ­و جوان ­به تو صیه هایی ­که آمده عمل کنید .

هر شب ­قبل از اینکه ­به رختخواب بروید ­مو های سر خود را با برس ­یا شانه ­( که بهتر است ­چرب ­باشد ) ۴۰ تا ۶۰ بار شانه ­بزنید ­تا خون زیر پوست ­سر جریان ­پیدا کنید ­و پیاز ­مو ­تقویت ­شود . ­هفته ای یکبار یا دو هفته یکبار مو های ­سر خود را با روغن ­زیتون یا بادام و یا روغن گیاهی و با سر انگشتان دست خوب پوست سر را ما ساژ دهید بعد نایلونی روی سر گذاشته و با روسری سر خود را ببندید تا روی سرگرم شود ­پس از حداقل یک ساعت ­می توانید ­حمام کنید روش تقویت کردن مو به این روش می باشد .

استفاده از صابونهای قلیایی را به شما ­توصیه ­می کنیم . مالیدن ­زرده ­تخم مرغ ­مخلوط ­با نخود خام و دم کرده ­با بونه ­مخلوط کرده ­به ­پوست ­سر بمالید تقویت کننده بسیار مفیدی ­برای ­موی سر شما می باشد .

دنبلان گاو یا گوسفند را چرخ کنید و آب دم کرده با بونه ­مخلوط کرده به پوست سر و موهای ­خود بمالید و با سر انگشتان دست ماساژ دهید این تقویت کننده هم مانند تقویت ­کننده های دیگر ­حداقل ۱ ساعت ­باید روی سر بماند .

برس زدن ابروها و مژه ها در رشد آن موثر می باشد. برای این کار باید با یک برس کوچک و تمیز روزی چند بار ، مژه ها و ابروها را برس بزنید.برای تقویت موهای صورت بهتر است از روش های زیر استفاده کنید:پوسته چوبی فندوق را از آن جدا کرده و بسوزانید، خاکستر حاصل را به موی صورت خود (ریش ، سبیل، ابرو) مالیده و خوب ماساژ دهید.

مقداری روغن بادام را با پوسته زیتون مخلوط کرده، و بگذارید حدود ۳ روز بماند، پس از گذشت این مدت، حدود ۳۰ دقیقه آن را جوشانده و سپس صاف نمایید، این مایع صاف شده برای تقویت موهای مژه و ابرو مفید بوده و همچنین باعث روییدن و پرپشت شدن موهای صورت می شود.

هورمون دنبلان برای پرپشت کردن ریش و سبیل بسیار موثر است. برای این کار بهتر است از ورقه های نازک دنبلان استفاده کنید و آنهارا بر روی صورت و آن قسمت هایی که میخواهید پر مو شوند قرار داده و پس از گذشت ۱ ساعت آنها را برداشته و صورت خود را بشویید. این عمل را هر روز تکرار کنید و نتیجه اش را شخصا مشاهده نمایید.

میوه سفید نارگیل و مغزهای چرب، مانند گرود، بادام از اگر ریز و پودر نموده و بر روی ابروها و سبیل بمالید باعث مشکی شدن آنها میگردد و اگر خشک شده آنها را بسوزانید از خاکستر آنها هم می توانید استفاده کنید.

مالیدن زرده و سفیده تخم مرغ به موهای صورت، باعث درآمدن ریش و سبیل و پرپشت شدن آنها می شود.سیر را بسوزانید و به صورت خاکستر در آورید و به آن تره کوهی نیز اضافه کنید، این مواد را در روغن زیتون جوشانده و به صورت خود بمالید.شستن صورت با آب باقلا و لعاب ختمی و عصاره لبلاب و عشقه نیز بسیار نافع است. استفاده از روغن زرده یا روغن مورد یا روغن سیاه دانه، برای رشد ریش و سبیل نیز مفید می باشد. برای تهیه هر یک از این روغن ها مقدار ۲۰ گرم از آنها را در ۴۰ گرم روغن بجوشانید و بعد صاف نموده و از آنها استفاده نمایید.

مالیدن آبی که از شاخه درخت انگور، در زرده تخم مرغ حل شده برای رشد ریش و سبیل مفید است.

استعمال روغن مورد و آمله در دوره صفویه و قبل از آن، در ایران معمول بوده است. این روغن در تقویت و کمک به رویش مو به خصوص ابرو بسیار موثر تشخیص داده شده است.تکندر را ساییده و در روغن کنجد ریخته، حل کنیدو سپس روغن را در چراغی لوله ای بریزید و روشن نمایید و ظرفی بر آن واژگون ساخته دوده آن را بگیرید و بر ابرو بکشید.

ماساژ پوست با روغن زیتون،مژه و ابرو را تقویت می کند.برای تقویت موی مژه و ابروها، می توان از روغن کرچک نیز استفاده کرد.

برای تقویت ابروها میتوانید یک قاشق چایخوری سفیده و زرده تخم مرغ را خوب بزنید و به مدت ۵ دقیقه روی ریشه موهای ابرو بگذارید، سپس با آب نیم گرم بشویید و برس بزنید.

تذکر:­یادتان نرود که گاهی علت کم پشت بودن ریش و سبیل، کم خونی بوده، که بهترین راه برای درمان آن، استفاده از مواد خون ساز می باشد مثل: قلم استخوان، هویج، اسفناج، شنبلیله، زردآلو، انار و...است پس فراموش نکنید که پیش پزشک بروید


­




روغن جوز هندی:


جوش‌های چرکی در حال ظهور را با این داروی خانگی، از بین ببرید: در یک کاسه، مقداری جوزهندی را با شیر ترکیب کنید تا به شکل خمیری ضخیم درآید، کرم به دست آمده را روی قسمت مورد نظر پوستتان قرار دهید، کرم باید چند دقیقه روی جوش بماند، پس از گذشت زمان کافی، ان را تمیز کنید. گفته می‌شود که جوزهندی، خاصیت ضد التهابی دارد که همراه با شیر غنی از ویتامین، پوستی لطیف و شاداب را به شما هدیه خواهد کرد.

تسهیل‌ کننده خواب

در صورتی که هنگام بستن چشم و خواب با مشکل مواجه می‌شوید، یک فنجان شیر داغ را با جوزهندی مخلوط کرده و میل کنید. شیر حاوی تریپتوفان، اسید آمینه‌ای است که به سروتونین برای ترویج خواب در بدن تبدیل می‌شود.

جوزهندی موجب می‌شود که اثر سروتونین در بدن طولانی‌تر باقی بماند (بنابراین در مغز به مدت طولانی‌تری می‌ماند) .

دیگر خواص

التهابات و دردهای مفصلی و رماتیسمی با مصرف خوراکی جوزهندی و همچنین ماساژ موضع با روغن آن تسکین می‌یابد.

جوزهندی به حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

برای کاهش علائم آلرژی نیز می‌توانید جوزهندی بخورید.

سیستم قلبی، عروقی را تحریک می‌کند و برای حفظ سلامت قلب مفید است. همانند میخک، جوزهندی دارای ترکیبی به نام «یوجینول» است که برای قلب مفید می‌باشد.

به گزارش­«ehow»­در طب چین توصیه شده است که برای رفع معده درد و التهاب یا سوءهاضمه 3 تا 5 قطره این روغن همراه با یک قاشق غذاخوری عسل به طور ناشتا میل شود.

تحقیقات نشان داده است که ترکیبات روغن جوزهندی به مبارزه باکتری‌های دهان و دندانی می‌رود که موجب ایجاد حفره در دندان می‌شوند

بی نظمی و درد قاعدگی را رفع می‌کند.

تقویت کننده ذهن استبدن را آرامش می‌دهد و سبب افزایش گردش خون می‌شود.

روغن آن از جمله ترکیبات مهم بیشتر داروهای تسکین دهنده سرفه است. ضمن این که در درمان سرماخوردگی نیز موثر است.

برای درمان آسم مفید است.

اضطراب و افسردگی را رفع می‌کند.

عفونت و بیماری‌های کلیه‌ای را درمان می‌کند.

خاصیت ضد باکتریایی و ضدعفونی کننده دارد که برای رفع کدری، چربی و چین و چروک پوست مفید است.

به نقل از­«Ask.com»­ماده‌ای به نام مایریستیسین­(Myristicin)­موجود در آن آنزیم‌های موجود در مغز را که در بروز بیماری آلزایمر موثر است از بین می‌برد و برای بهبود حافظه مفید است.

مصرف مقدار کم آن نفخ معده را کاهش می‌دهد، به هضم غذا کمک می‌کند و اشتها را بهبود می‌بخشد.

در شل کردن عضلات موثر است.

مخلوطی از چند قطره روغن جوزهندی و عسل حالت تهوع، سوءهاضمه و اسهال شدید را درمان می‌کند.

در طب هومیوپاتی، برای معالجه اضطراب و افسردگی به کار برده می‌شود.

در طب چینی برای درمان بیماری‌های کبد استفاده می‌شود. تقویت کننده کبد است و سموم کبد را دفع می‌کند.

برای کنترل آکنه، 2 تا­دانه جوزهندی آسیاب شده را با کمی شیر مخلوط کنید تا به شکل ضماد دربیاید. پس از شستن صورت با آب ولرم و خشک کردن، ضماد را به صورت بمالید و پس از 2 ساعت ابتدا با آب ولرم و سپس برای بستن منافذ با آب سرد بشویید. این ضماد به عنوان اسکراب برای رفع جوش استفاده می‌شود.

برای تسکین علایم سرماخوردگی با کمی آب، آرد و پودر جوزهندی ضمادی تهیه کنید و روی پارچه کتان بمالید و روی سینه قرار دهید.

خستگی مفرط و استرس را رفع می‌کند و قدرت تمرکز را افزایش می‌دهد.

مصرف مقدار کم آن نفخ معده را کاهش می‌دهد، به هضم غذا کمک می‌کند و اشتها را بهبود می‌بخشد

برای تسکین درد مفاصل، عضلات، آرتریت، زخم و التهاب کمی از روغن آن را روی موضع بمالید.

مصرف آن مانع بروز سنگ کلیه می‌شود.

برای بهبود بخشیدن به سیستم گوارشی کمی پودر جوز هندی را روی صبحانه خود بپاشید.

همچنین­ضماد آن برای سردرد سرد و فلج ولقوه­و سستی اعضا وورمهای سرد کبد نافع است.اگر ضماد آن با افسنطین و عسل تهیه شود برای­رفع خونمردگی و کوفتگی اعضا مفید است و مصرف قطره آن با روغنهای مناسب برای تسکین­دردهای گوش و رفع کری نافع است و مالیدن ان به چشم برای تقویت دید چشم و رفع جرب­پلک نافع است.

­مضرات

نباید در مصرف این گیاه زیاده‌روی کرد چون اسانس دانه دارای مواد محرکی است که مصرف مداوم و زیاد آن باعث اختلالات قلبی، تند شدن حرکات قلب، سرخی صورت، سردرد و نوعی مسمومیت می‌شود. این موضوع در سال‌های اخیر مورد تحقیق و تایید قرار گرفته و یکی از ترکیباتی که باعث این مسمومیت می‌شود به نام میریستی‌سین شناسایی شده است. بنابراین اگر از خواص این گیاه مطلع شدید، در مصرف آن زیاده‌روی نکنید و همیشه حد اعتدال را نگه دارید.

علاوه بر این مصرف زیاد آن سبب ایجاد مشکل در بخش کنترل احساسات در مغز شده و پس از مصرف بیش از حد، احساس نشاط به همراه سستی و رخوت در انسان پدید می‌آورد که شبیه نوعی مسمومیت است.

همچنین­برای گرم مزاجان مضر است و سردرد می آورد در این مورد باید با گشنیز­خورده شودو مضر کبد و ریه است ،آن را باید با بنفشه و عسل خورد





نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.