ایران سرزمین گنج های گمشده

ما در این وبلاگ سعی میکنیم که با الهام گرفتن از اگاهیهای گذشتگان وبا بهره گرفتن از دانش باستان سناسی به شناخت اثار ونمادهای بجا مانده از انان بپردازیم ونااگاهانه اثار ارزشمندملی را بخاطر خرافه گویی بعضیها که از این دانش بی بهره مانده اند را نابود نسازیم

ایران سرزمین گنج های گمشده

ما در این وبلاگ سعی میکنیم که با الهام گرفتن از اگاهیهای گذشتگان وبا بهره گرفتن از دانش باستان سناسی به شناخت اثار ونمادهای بجا مانده از انان بپردازیم ونااگاهانه اثار ارزشمندملی را بخاطر خرافه گویی بعضیها که از این دانش بی بهره مانده اند را نابود نسازیم

اقسام اشاره در آثار و نمادها

اقسام اشاره در آثار و نمادها
با سلام خدمت همه دوستان 

پیرو تاپیک های قبلی مبنی بر تقسیم بندی آثار و نمادها و درجه اهمیت آثار, مبحث جدیدی را مبنی بر اقسام اشاره ها در آثار و نمادهای 6 گانه گفته شده شروع میکنم .


همانطور که می دونید همه آثار دارای اشاراتی برای رسیدن به دفینه هستند که درک صحیح نوع اشاره بسیار بسیار مهم بوده و نیازمند تجربه و آگاهی بالایی ست , به این صورت که اشتباه در تشخیص نوع اشاره ای که نماد به ما می کند سبب گمراهی محض و دور شدن از رسیند به دفینه میشود, در شناخت زبان اشاره آثار کاربردی ترین وسیله منطق انسان است .


آثار و نمادها عموما در 4 دسته تقسیم بندی می شوند از نظر شاره برای رسیدن به هدف که عبارتند از :


1-اشاره های توجیهی :
اشاره های توجیهی اشاره هایی هستند که خود علت معلولی دیگر میباشند یعنی برای رسیدن به هدف اصلی این اثار علتی بر دلالت برای رسیدن به معلول به حساب می آیند و معمولا بعنوان اثر اول استفاده شده و طول مسافت اثر تا هدف اصلی را بیان می کنند(هدف می تواند اثر یا نماد دیگری باشد) , این گونه اشاره ها عبارتند از : پای انسان , پای حیوانات , مار , عقرب ,جوغن به همراه شیار , مارمولک وشتر.......


2-اشاره های تکمیلی :
اشاره های تکمیلی اشاره هایی از نوع  معلول هستند یعنی این ددسته از نماد ها وابسته به علت یا نمادهای دیگری می باشند که بدون آنها معنی پیدا نمی کنند به این صورت که بعد از طی جهت اشاره نمادهای توجیهی به این دسته آثار میرسید که عبارتند از : شیار , کانال ,میخ , خرگوش و تمامی حیواناتی که قابلیت شکار شدن دارند , گوش انسان ,صلیب و عقرب و....
دوستان توجه داشته باشند اشاره های تکمیلی تنها اشاره های توجیهی را کامل میکنند و خود به منزله دفینه به حساب نمی آیند .


3-اشاره های تثبیتی :
این دسته از اشاره ها نیار به علت و معلول ندارند و به تنهایی نسانه رسیدن به دفینه هستند و معمولا دفینه بیشتر از 5 متر مربع با آنها فاصله ندارد , این دسته آثار معمولا در نواحی کوهستانی و صخره ای بروی صخره ها دیده می شوند و هدف معمولا دریکی از دو طرف یا روبرو درون صخره دیگر و یا در زیر آن بصورت اتاق پنهان شده است که عبارتند از زن حامله ,مرغ و تخم مرغ هایش , جوغن های مربع و مستطیل , مار بدون چشم , شتر نشسته بصورت حکاکی , پا به همراه انگشتان و.......


 4اشاره های انحرافی :
این دسته از اشاره ها معروف به اشاره های انحرافی هستند که گاه شما را به مسیر اشتباه و گاه شما رو به مکان اشتباه راهنمایی میکنند . هنوز نظریه جدی و منطقی برای تشخیص این دسته از آثار وجود ندارد ولی معمولا در مکان هایی که نماد لاک پشت ,پرستو, موش ,کمان دیده می شود احتمال وجود اشارات انحرافی به بیشترین حد خود می رسد .


دوستان دقت کنند برای رسیدن به دفینه اشارات و نمادها معمولا به 2دسته عمده غیر یهودی(ایرانی ها ,مسیحیان و...) و یهودی در ایران تقسیم می شوند , تشخیص وابسته  بودن اثر به این دو دسته احتمال خطا رو به کم ترین حد می رساند به این صورت که غیر یهودیان در جهت جنوب غرب و شمال غرب دفینه را پنهان می کردند و یهودیان در جهت شمال شرق و جنوب شرق ,بطور مثال دفینه خرگوش که مربوط به اثار یهودیان است اگر شما را به سمت جنوب غرب هدایت می کند جزء دسته اشارات انحرافی ست .
نکته آخر اینکه در رسیدن به دفینه ابتدا باید درست و منطقی اثر و نماد موجود و هدف ازگذاشتن این نماد را به خوبی درک کرد بعد عمل درست را انجام داد.






آتشکده آذرفرنبغ

آتشکده آذرفرنبغ با ارتفاع تقریبی ۲۰ متر در مسیر کاریان، از دهستان هرم و کاریان، بخش جویم، شهرستان لارستان در استان فارس و در ۴۲ کیلومتری جنوب غربی جویم در نیمه راه بندر سیراف و دارابگرد قرار دارد. نقشه اصلی این آتشکده به شکل ذوزنقه بوده که اضلاع جلویی آن در حدود ۵ متر عرض و ۷ متر ارتفاع دارند. ضلع جلویی روی سکویی به ارتفاع ۵٫۱ متر از سطح زمین واقع شده است. برفراز این سکو در ارتفاع ۳متری بر روی دیواره، حفره‌ای مثلثی شکل وجود دارد. مصالح به کار رفته در دیوارهٔ این آتشکده آجر و گل می‌باشد. بر روی صفهٔ آتشکده آثاری از راهرو و اتاق دیده می‌شود که به درون فرو ریخته است.

[تصویر:  attachment.php?aid=80]

این مکان آتشکدهٔ موبدان بوده‌است و یکی از سه آتشکدهٔ بزرگ ایران در عهد ساسانیان به شمار می‌رفته است. این آتشکده یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آتشکده در زمان ساسانیان بوده و یکی از مهم‌ترین آتش‌های سه‌گانه زردشتی که مختص موبدان بوده، در آن جا می‌سوخته‌است. ساسان جد اردشیر بابکان تولیت این آتشکده را بر عهده داشته و ساسانیان همواره علاقه خاصی به این آتشکده داشته‌اند. بر کتیبه‌ای به زبان پهلوی نگاشته‌اند که سی هزار دینار هزینه ساختمان آن شده‌است.

[تصویر:  pattern.php1.jpg]

از کاریان آتش را به آتشکدهٔ شمالی فسا برده‌اند و از آنجا به نیریز و از آنجا به هندوستان برده‌اند. واندانبرگ در کتاب باستانشناسی ایران قدیم چنین می‌نویسد: در کاریان ویرانه‌های آتشکده‌ای که بقایای آذرفرنبغ یکی از سه آتشکدهٔ بزرگ ایران باستان است دیدم، بدبختانه امروز چیز مهمی ازآن آتشکده نمانده است




معرفی 10سنگ قیمتی
سلام دوستان امروز  ده تا از سنگهای قیمتی رو توی نت پیدا کردم گفتم بزارم براتون شاید یه روزی به دردتون بخوره یه خورده زیاده بنا براین سه تا سه تا میزارمشون


1 _ کهربا

Umbصer
 
 
 [تصویر:  Image91-142.Png]

رنگ: زرد کمرنگ، سبز، نارنجی مایل به قرمز تیره
سختی در مقیاس موهس: 2 – 5/2
وزن مخصوص: 03/1 – 10/1
سیستم کریستالین: آمورف
ترکیب شیمیایی: فسیل شده درخت های قدیمی کاج. ساختار C10H180 است.
شفافیت: کدر تا مات
ضریب شکست: 54/1
منبع: حوالی دریای بالتیک و جمهوری دومینیکن، با وجودیکه مکان های دیگری نیز گزارش شده به خصوص رومانی، ایلات متحده، سیلیسی، میانمار و مکزیک
ساختار: ذخایر رسوبی درخت های کهن با عمر حدود 50 میلیون سال یا بیشتر.

کهربا صمغ فسیل شده این درخت ها است و معمولاً شامل گیاهان و جانوران کوچک دورانها ژوراسیک تا کرتاسه است. کهربا نباید با صمغ سندروس که دقیقاً منبع مشابه را دارد اما قدمت و سختی کهربا را ندارد.
کهربا با حشرات و گیاهان قابل تشخیص عموماً نادر و با ارزش هستند. هنگام خرید قطعات کهربای گران قیمت با حشرات و گیاهان خشک شده درون آنها، دقت زیادی باید گذاشته شود.
کهربا با چراغ جواهر فروشان صدمه می بیند. اگر تحت حرارت قرار بگیرد می سوزد یا آب می شود. کهربا وقتی با یک پارچه مالش داده شود، تولید الکتریسیته ساکن می کند، آزمایش خاص برای جداسازی از بدلیجات پلاستیکی وزن کردن در آب و اضافه کردن نمک به آن است
2 _ آمولیت

Ammolites
 
 
آمولایت
 
[تصویر:  Image91-143.Jpeg]
 
آمولایت رنگین کمانی
[تصویر:  Image91-144.Jpeg]
 
رنگ: همه رنگ ها
سختی در مقیاس موهس: شدیداً نرم
ترکیب شیمیایی: CaCO، کربنات کلسیم به عنوان آراگونیت
شفافیت: کدر
منبع: منطقه جنوبی آلبرتا، کانادا،
ساختار: آمونیت ها سخت پوستان دریایی بودند که از دوران پالئوزوئیک تا آخر کرتاسه زندگی می کردند و ناگهان منقرض شدند. آمونیت هایی که داخل دریا در محدوده کانادا مدفون شده ومیلیون ها سال تحت حرارت و فشار قرار گرفتند و باعث شد کربنات کلسیم در پوسته به آراگونیت تبدیل شود، که همان ماده سازنده مروارید است.

آمولیت به تنهایی بسیار شکننده است. اما معمولاً روی یک پایه اینکس سیاه و زیر اسپینل مصنوعی سوار می شود تا به آن سختی و قدرت داده شود. آمولیت ویژگی خاص پدید اورینت را دارد.
 
3 _  آندالوژیت

ANDALUSITE
 
[تصویر:  Image91-145.Png]
 

رنگ: زرد _ سبز، سبز، قرمز مایل به قهوه ای
رنگ خاکه: سفید
سختی در مقیاس موهس: 5/7
وزن مخصوص: 05/3 – 20/3
سیستم کریستالین: اورتورومبیک
ساختار شیمیایی: Al2SiO5، سیلیکات آلومینیوم
شفافیت : شفاف تا کدر
ضریب شکست: 627/1 _ 649/1
بیرفرنژانس: 007/0 تا 013/0
دیسپرژن: 016/0 (009/0)
فلورسنسی: ضعیف، سبز، زرد _ سبز
منبع: مکان های بسیاری. جایی که ابتدا شناخته شد به نام آندالوزیادر اسپانیا. اما در برزیل، سریلانکا، روسیه، ایلات متحده، کانادا و آفریقا هم یافت شده است.
ساختار: بیشتر در ماسه های جواهری و ذخایر ثانویه رس و یا ماسه یافت شده است. کمتر، به صورت کریستال یافت می شود، معمولاً به صورت قطعات شکسته و قلوه سنگ یافت می شود.

آندابوزیت شفاف با کیفیت جواهری کمیاب است. جلا شیشه ای یا مات دارد. وقتی برش می خورد باید به چند رنگی قوی آن توجه کرد.

 



4 _  آپاتیت

       Apatite
 
[تصویر:  Image91-146.Png]
 
 
رنگ: زرد، سبز – آبی. نئون ( شبرنگ)، صورتی و بنفش
سختی در مقیاس موهس: 5
وزن مخصوص: 15/3 – 22/3
سیستم کریستالین: هگزاگونال
ساختار شیمیایی: Ca5(F,Cl,OH)(Po4)3، فسفات کلسیم
شفافیت: شفاف تا مات در چشم گربه ای
ضریب شکست: 632/1 – 646/1
بیرفرنژانس: 003/0
منبع: در مکان های متعددی در سرتاسر دنیا وجود دارد شامل سریلانکا، هند، ماداگاسکار، ایلات متحده و مکزیک
ساختار: کریستال های منشوری

ویژگی غیر عادی رنگ نئونی است وقتی درست برش بخورد. آپاتیت برای انگشترها مناسب نیست به علت سختی در مقیاس موهس که 5 است، که باعث می شود به عنوان یک سنگ جواهری به حساب نیاید.
 
5 _      آزوریت  

   Azurite
 
[تصویر:  Image91-147.Png]
 
رنگ: آبی
سختی در مقیاس موهس: 5/3 تا 4
وزن مخصوص: 77/3 – 89/3
ساختار شیمیایی: CuCo3Cn(OH)2، کربنات مس
شفافیت: شفاف تا کدر
ضریب شکست: 730/1 -838/1
بیرفرنژانس: 0108/0
منبع: اساساً بخشی از ذخایر مس در شیلی، روسیه، ایالات متحده، فرانسه و استرالیا
ساختار: گهگاه به صورت کریستال های کوچک ایجاد می شود، اما اساساً به صورت انبوهه ای با ملاکیت در ذخایر مس می آید.
آزوریت به صورت دانه تسبیحی یا کابوچن برش میخورد. آزوریت تقریباً نرم است در نتیجه در مقابل استفاده های خشن و نابهنجار دوام نمی آورد.
 
 
    6 _  بنیتوآیت

Benitoite
 [تصویر:  Image91-148.Jpeg]
 
رنگ: آبی کمرنگ تا پررنگ، صورتی
سختی در مقیاس موهس: 6 – 5/6
وزن مخصوص: 64/3 -68/3
سیستم کریستالین: تریگونال
ساختار شیمیایی:BaTiSi3O9
شفافیت: شفاف
ضریب شکست: 757/1 – 804/1
بیرفرنژانس: 047/0
منبع: شهرک San Benito، کالیفرنیا، ایلات متحده تنها جایی است که این گوهر یافت شده.
ساختار: کریستال های منشوری بسیار کوچک

با توجه به قیمت هر قیراط این سنگ، به دلیل کمیاب بودن به سختی در بازار آزاد پیدا می شود. بنینوئیت عکس العمل خاصی به موج کوتاه (فلورسنسی) FL دارد. در حالیکه بنینوئیت ضریب شکست و وزن مخصوص و خواص نوری خیلی نزدیک به سفایر آبی دارد. از آنجائیکه بنینوئیت درهر قیراط بسیار گران تر است هر اشتباهی بسیار گران تمام می شود.
 7 _  بریل  

Beryl

[تصویر:  Image91-149.Jpeg]

 

[تصویر:  Image91-150.Jpeg]
 
الف)  زمرد
 Emerald
 
رنگ: سبز زمردی، سبز، سبز متمایل به زرد
رنگ خاکه: سفید
سختی در مقیاس موهس: 5/7 – 8
وزن مخصوص: 67/2 – 78/2
سیستم کریستالین: هگزاگونال
ترکیب شیمیایی: AL2Be3Si6O18،سیلیکات آلومینیوم بریل
شفافیت: شفاف تا کدر
ضریب شکست: 565/1 – 602/1
بیرفرنژانس: 006/0
دیسپرژن: 014/0
چند رنگی: سبز متمایل به آبی تا سبز متمایل به زرد
فلورسنسی: معمولاً ندارد.
منبع: جاهای بسیاری دور دنیا، شامل کلمبیا، زامبیا، برزیل، هند و غیره.
ساختار: مخازن هیدروتر مالی

نام امرالد از لغت یونانی Smaragdos به معنی سنگ سبز می آید و زمرد قیمتی ترین سنگ در خانواده بریل است. رنگ سبز آن بی همتا است. به همین دلیل سبز زمردی خوانده می شود. عامل رنگ در زمرد حقیقی کروم می باشد. بریل هایی که به علت حضور وانادیوم سبز رنگ هستند، بریل سبز نام دارند. رنگ زمرد در مقابل نور و حرارت بسیار با دوام هستند و پرطرفدارترین رنگ سبز آبی تقریباً تیره است. همه زمرد ها شکننده هستند و نیرو های فشاری داخلی دارند، به فشار حساس هستند و باید در حرارت دادن آنها دقت کرد.

به این علت که زمردها به ضربه بسیار حساس هستند، یک برش پله ای برای آنها ایجاد شد. به علت رنگ های بسیار مشابه احتمال اشتباه با سنگ های آونتورین، دمانتوئید، دیو پسید، دیوپتاز، فلورایت، گروسولاریت و هیدنیت، پریدوت اووارویت و وردلیت وجود دارد. به قصد پنهان کردن شکستگی های بسیار ریز و سایر معایب، زمردها معمولاً در روغن های خاصی خوابانده شوند.

زمرد تحت بهسازی با روغن قرار می گیرد تا شکستگی ها بهبود یابند. برخی از این گوهر ها در راستای این خطوط شکستگی بریده می شوند. در حالی که یک زمرد خوش کیفیت تعداد کمی از این شکستگی ها دارد. بهترین زمردها با کروم رنگ گرفته اند. در مقابل چلسی فیلتر قرمز می شوند. در برخی نقاط جهان زمردها که نه با کروم بلکه با وانادیوم رنگ گرفته اند، به بریل سبز معروف هستند.
[تصویر:  Image91-151.Jpeg]
 
ب)  آکوامارین
Aquamarine
 
رنگ: آبی روشن تا آبی تیره، سبز آبی
رنگ خاکه: سفید
سختی در مقیاس موهس: 5/7 – 8
وزن مخصوص: 68/2 – 74/2
سیستم کریستالین: هگزاگونال
ترکیب شیمیایی: AL2Be3Si6O18، سیلیکات آلومینیوم بریلیوم
شفافیت: شفاف تا کدر
ضریب شکست: 564/1 – 596/1
بیرفرنژانس: 004/0 تا 005/0
دیسپرژن: 014/0
فلورسنسی: معمولاً ندارد.

آکوامارین ( در لاتین به معنی آب دریا) به علت رنگ شبیه آب دریا این نام را گرفته آبی تیره خوشایند ترین رنگ است. عامل رنگ ساز آهن است. آکوامارین شکننده و نسبت به فشار حساس است. برخی نام های بازاری برای انواع مختلف آکوامارین:
سانتاماریا، افریکانا، مکسیکس می باشد. احتمال اشتباه شدن با اوکلاز، کیانیت، توپاز، تورمالین، زیرکن و شیشه بدلی دارد.
 
ج)  بریل جواهری  
Bixbite , Goshenite
 
Goshenite
 
 [تصویر:  Image91-152.Jpeg]
 
 
Bixbite
 
[تصویر:  Image91-153.Jpeg]
 
رنگ: زرد طلایی، زرد مایل به سبز، زرد مایل به صورتی، بی رنگ
رنگ خاکه: سفید
سختی در مقیاس موهس: 5/7 – 8
وزن مخصوص: 66/2 – 87/2
سیستم کریستالین: هگزاگونال
ساختار شیمیایی: Al2Be3Si6O18، سیلیکات آلومینیوم بریلیوم
شفافیت: شفاف تا کدر
ضریب شکست: 562/1 – 602/1
بیرفرنژانس: 014/0
فلورسنسی: مورگانیت، ضعیف، بنفش


بریل جواهری به همه رنگ های گروه بریل که امرالد و آکومارین نیستند، گفته می شود. بریل های جواهری شکننده و به فشار حساس هستند و نسبت به مواد شیمیایی استفاده شده در خانه مقاوم هستند، جلای شیشه ای دارند، معمولاً اثر چشم گربه ای و ستاره ای نشان می دهند. انواع رنگها، نام های خاصی در بازار دارند. بیکسبیت (قرمز آلبالویی)، بریل طلایی (زرد طلایی تا لیمویی)، گشنیت ( بی رنگ)، هلیودر (سبز مایل به زرد کمرنگ)، مورگانیت(صورتی کمرنگ تا بنفش). احتمال اشتباه با بسیاری از سنگ های جواهری وجود دارد به علت غلظت رنگ بریل جواهری.

 

 

د)  هلیودور 

Heliodor

[تصویر:  Image91-154.Jpeg]

 

 

رنگ: زرد کم رنگ تا پر رنگ سختی در مقیاس موهس: 5/7
وزن مخصوص: 72/2
سیستم کریستالین: هگزاگونال
ساختار شیمیایی: Al2Be2(Si6O16)، سیلیکات آلومینیوم بریلیم
شفافیت: شفاف
ضریب شکست: 577/1 – 60/1
بیرفرنژانس: 016/0
منبع: برزیل، ماداسگار، نامیبیا، با وجودیکه ذخایر دیگری هم وجود دارند.
ساختار: دایک های پگمانتیتی و ساختار های گرانیتی

 

و)  مورگانیت 
Morganite
 [تصویر:  Image91-155.Jpeg]
 
رنگ: صورتی کمرنگ تا ارغوانی، صورتی مایل به نارنجی
سختی در مقیاس موهس: 5/7
وزن مخصوص: 85/2
سیستم کریستالین: هگزاگونال
ساختار شیمیایی: Be3Al2(Si6O8)، سیلیکات آلومینیوم بریلیوم
شفافیت: شفاف
ضریب شکست: 570/1 – 585/1
بیرفرنژانس: 007/0
منبع: مهمترین ذخایر در برزیل، سریلانکا و ایلات متحده (کالیفرنیا)ساختار: در ساختارهای پگماتیتی
8 _ کلسدونی

Chalcedony
 [تصویر:  Image91-156.Jpeg]
 
در حالیکه کریستال های کوارتز جلای شیشه ای دارند، کلسدونی ها در حالت طبیعی، جلای مومی یا کدر دارند.
بیشتر کارنلین هایی که امروز در بازار هستند عقیق های رنگ شده وسپس حرارت دیده هستند. وقتی در مقابل نور نگه داشته می شود تغییر رنگ به صورت نواری نشان می دهد اما کارنلین طبیعی توزیع رنگ ابری دارد. ممکن است باژاسپر اشتباه شود.
منبع: تقریباً همه جای دنیا.
ساختار: کلسدونی متفاوت از آمتیست وسیترین یک ماده کریستالین میکروسکوپی است. به این معنی که جدا از اینکه یک کریستال است، از میلیون ها کریستال کوچک ساخته شده که به قدری کوچک هستند که شما نمی توانید آنهاراببینید.

کلسدونی از رشته های میکروسکوپی که موازی هم هستند ساخته شده است، کلسدونی استالاکتیک های انگور مانند یا به شکل کلیه متخلخل شعاعی که با چشم غیر مسلح دیده می شود، دارد. در نتیجه می تواند رنگ بگیرد.
کلسدونی طبیعی معمولاً هیچ نوار بندی ندارد.
ویژگی غیر عادی کلسدونی حجم عظیم رنگ ها و ساختارها است و از آنجایی که به راحتی رنگ می شود، تقریباً همه رنگ های رنگین کمان را دارد. رنگ کردن شایع ترین بهسازی است.
 
[تصویر:  Image91-157.Jpeg]


کروم کلسدونی (به نام های ترودیت یا ترولیت هم خوانده می شود) نام تجاری برای نوعی کلسدونی از زیمباوه، که رنگ سبز طبیعی از کرومیوم دارد.
[تصویر:  Image91-158.Jpeg]


Kornel Cherry
کارنلین احتمالاً بر اساس نام ;karnel cherry  به علت رنگش، نام گرفته شده است. زیر مجموعه قرمز قهوه ای تا نارنجی، مات تا کدر کلسدونی است. عامل ایجاد رنگ آهن است. رنگ به کمک حرارت ترمیم می شود.
 
[تصویر:  Image91-159.Jpeg]
 

سارد:
قرمز قهوه ای تا قهوه ای کلسدونی، جدایش واضحی با کارنلین ندارد ( تیره تر و سنگ های قهوه ای تر معمولاً سارد خوانده می شود) ذخایر و استفاده های مشابهی دارد. بسیاری از سارد ها در بازار رنگ شده هستند.
 
الف)  کریز و پریز
[تصویر:  Image91-160.Jpeg]
 
رنگ: سبز، سبز – سیبی
رنگ خاکه: سفید
سختی در مقیاس موهس: 5/6 – 7
وزن مخصوص: 58/2 – 64/2
سیستم کریستالین: تریگونال
ساختار شیمیایی: Sio2، دی اکسید سیلیسیم
شفافیت: کدر، مات
ضریب شکست: 534/1 – 540/1
بیرفرنژانس: تا 004/0

کیریزوپریز با ارزش ترین سنگ در گروه کلسدونی است. نام آن امروز به غلط به کار می رود. رشته های کوارتز صاف ساختار شعاعی دارندو عامل رنگ نیکل است بخش های بزرگ شکسته شده معمولاً پر از درزه با رنگ های غیر عادی است. رنگ در نور آفتاب و هنگام حرارت کم رنگ می شود.
 
 [تصویر:  Image91-161.Jpeg]
بلاد استون:
کلسدونی کدر سبز تیره با نقاط قرمز است. نام قدیمی که هنوز در اروپا استفاده می شود. هلیوتروپ است. ذرات کلریت یا سوزن های هوربنلند داخلی باعث ایجاد رنگ سبز می شود. نقاط قرمز به علت اکسید آهن ایجاد می شود. رنگ ها همیشه ثابت نیستند. معمولاً برای آب بندی حلقه آقایان و برای مواد تزئینی به کار می رود. در بازار، اصطلاح بلادژاسپر معمولاً استفاده می شود. بلاداستون اصلاً ژاسپر نیست، حتی ساختار شعاعی با انبوه کروی می تواند به عنوان یک ظاهر دانه دانه وانمود کند
 
[تصویر:  Image91-162.Jpeg]
 
ب)  عقیق شجری
هم به موکا استون معروف است. عقیق شجری، کلسدونی بی رنگ، خاکستری – سفید، مات با تثرات درختی یا سرخسی است. شجرات ادخال ها آهن یا منگنز با رنگ قهوه ای یا سیاه است. با وجود ظاهر شان، هیچ ربطی به دنیای مواد آلی ندارد اما بیشتر شبیه اثرات کریستال های یخ روی پنجره در پاییز می باشد.
عقیق سنیک: یک عقیق شجری که ادخال های شجری شبیه تصاویر مناظر طبیعی در رنگ های قهوه ای یا مایل قرمز می باشد.
 
 
 [تصویر:  Image91-163.Jpeg]
ج)  عقیق خزه ای
عقیق خزه ای کلسدونی بی رنگ، مات با ادخال های سبز هورن بلند (یاکلرایت) در طرح های شبه خزه ای رنگ عقیق های خزه ای پس از اکسید شدن آهن هورنبلند قهوه ای و قرمز است. به صورت پر کننده در ترک ها یا سنگریزه ها ظاهر می شود. صفحات نازک به کار می رود تا تصاویر شبیه خزه ای به طور موثر دیده می شود.

     رنگ: بی رنگ با سبز، قهوه ای یا ادخال های قرمز
     رنگ خاکه: سفید
     سختی در مقیاس موهس: 5/6 – 7
     وزن مخصوص: 58/2 – 64/2
     سیستم کریستالین: تریگونال
     ساختار شیمیایی:
Sio2،دی اکسید سیلیسیم
 
 
 [تصویر:  Image91-164.Jpeg]
د)  عقیق
 
عقیق یک کلسدونی با نوارهای متحدالمرکز است. نوارها می توانند چند رنگ متفاوت یا هم رنگ باشند. شفافیت عقیق ها از شفاف تا کدر تغییر می کند. عقیق ها به شکل گرد یا مغز بادامی هستند. برآمدگی ها با سایز های از یک شکستگی 1 اینچی تا محیطی از چندین یارد تغییر می کنند. تصور می شد که نوارهای عقیق به تدریج در سوراخ هایی، که با حباب های گاز از یک محلول سیلیسی، متبلور شده اند. اخیراً تئوری که آرایش آنها همزمان با ضمیره (Matrix) سنگ بوده است، مورد حمایت قرار گرفته است.

     رنگ: همه رنگ ها، نواری
     رنگ خاکه: سفید
     سختی در مقیاس موهس: 5/6 – 7
     وزن مخصوص: 58/2 – 64/2
     سیستم کریستالین: تریگونال
     ساختار شیمیایی: Sio2، دی اکسید سیلیسیم
     شفافیت: کدر، مات
     ضریب شکست: 534/1 – 540/1
     بیرفرنژانس: تا 004/0
     فلورسنسی: نوارها تغییر می کند، در برخی قسمتها قوی، زرد، سفید آبی
نمادهای حکومتی دولتی که عموما با نام نمادهای نظامی معروف هستند فقط و فقط در زمینه رسیدن به دفینه و در بعضی موارد اسله خانه طراحی میشدند.
این نمادها معمولا به سه دسته تقسیم میشدند:


1-نماد های بین راهی که شامل مکان های ثابتی در بین راه حرکت لشگریان می باشند و معمولا بعد از حرکت و عبور موج اول لشگریان بوجود می آیند به این صورت که یا از قبل برای تامین آذوقه لشگریان در مسیرهای معین گذاشته میشده و یا بعد از عبور موج اول لشگریان غنائم و اموال به دست امده برای موج دوم حمله (سپاه اصلی ) بوسیله اسرار نظامی پنهان میشده و یا به وسیله سپاه اصلی در راه حرکت برای کشور گشایی های بیشتر پنهان میشده تا در راه بازگشت به پایتخت انتقال داده شود. در مواردی دیده شده که سپاهیان اصلی چندین دفینه باقی مانده از موج اول حرکت سپاه را جمع اوری کرده و بصورت یک خزانه اصلی پنهان می کردند.


2-نمادهای که جنبه ساخت و ساز و نعمیری دارند که معمولا حکومت ها بعد از ساختن بناهایی از قبیل آب انبار ,پل , کاروانسرا و.....  مقداری سرمایه  برای تعمیر و بازشازی مکان مذکور در مکان های مشخص از این بناها  بجای میگذاشتند که عموما وابسته به خود مکان عمل میشده در این موارد مثلا برای پل ها مکانی که پول قرار داده میشد رنگ ,اندازه و حالت سفال یا اجر ان قسمت متمایز بود از نقاط دیگر پل و.......


3-نماد هایی پایتختی و مرکزی که عموما در پایتخت و یا در مرکز حکومت دولت های اصلی و یا در نزدیکی و مرکز قلعه ها و بخش های وابسته به حکومت اصلی  استفاده میشده که عموما نشان دهنده خزانه ها , اسلحه خانه ها , تومولوس ها و قبور اشخاص با رتبه بالای حکومتی هستند .


دوستان نمادهای حکومتی دولتی عموما در این 3 دسته اصلی قرار میگیرند که در بین این 3 دسته نمادهای تعمیری دارای حجم کمی از دفینه میباشند و گاه یا از ان استفاده شده و یا کارگزار در گذاشتن ان تقلب کرده و مالی وجود ندارد اما مهمترین نمادها در این گروه دسته اول میباشد که از نظر وجود مال بسیار با ارزش می باشند , چه از نظر حجم و اندازه و چه از نظر نحوه رسیدن به آنها , در این دسته ازنمادها (دسته اول ) عموما وجود تله منتفی است .


اما چگونه تشخیص دهیم نمادی جزء دسته نمادهای حکومتی دولتی ست ؟
نمادهای حکومتی دولتی بواسطه وابسته بودن به حکومت همیشه دارای فاکتورهای معین و خاصی است که عبارتند از :


1-این نمادها همیشه در ابعاد واقعی و یا بزرگتر تراشیده میشدند.
2-به واسطه وجود پول و زمان کافی از استادان سنگ تراش زبر دستی استفاده میشده که این دسته از نمادها را از نظر ظرافت و نزدیکی اثر به واقعیت متمایز کرده از دسته های دیگر (به این صورت که در این دسته از نماد ها دیگر اگر و اما وجود ندارد اگر قرار باشد شمایل سربازی تراشید شود شما خود سرباز را میبینید و یا اگر قرار باشد هر حیوانی بعنوان نماد تراشیده شود شما خود واقعی ان حیوان را میبینید و جای اما اگر و توهم باقی نمی ماند )
3-این گونه نماد ها حتما و حتما بر روی سنگ هایی با قابلیت ایستادگی در برابر فرسایش تراشیده میشدند و سنگ هایی انتخاب میشده که در منطقه خاص و غریب باشد و نمونه ان در منطقه وجود نداشته باشد .
4-نمادهای حکومتی دولتی گاه به همراه مهر در نقطه ای از اثر دیده می شوند.
5-این دسته از نمادها معمولا در کنار مسیرهای اصلی رفت و امد(در خارج از شهرها و بخش ها ) ,  در دامنه کوه ها و تپه هایی که به  قلعه ها  میرسند و در نزدیکی تومولوس ها و قبرستان ها دیده می شوند .

آثار و نمادها غالبا بصورت حکاکی برامدگی تورفتگی و گاه بصورت تراشیده در ابعاد واقعی و حتی نقاشی بکاربرده میشده ,تمام این اثار و نمادها در 5 گروه اصلی به همراه یک گروه فرعی طبقه بندی می شوند که عبارتند از :


1-نمادهایی که مطلق برای حکومت و دولت ه استفاده میشد , که به بیان دولت یا مقام های بالا و مرتبه های دولتی می پرداخته مثل شیر , پیکان ,سرباز ایستاده ,شمشیر و......


2-نمادهای مربوط به ادیان و انسان های دارای مرتبه دینی  مثل ستاره ,صلیب , گاو , بز , آلت تناسلی انسان  و.....


3-نمادهایی که نشانگر اشخاص حقیقی میباشند و به هیچ وجه در زمینه رسیدن به دفینه مطلق نیستند و سلیقه ای برخورد شده در این زمینه ها مثل تنور ,قیچی , گاه چکش و پتک و.....(در این زمینه چون سلیقه ای برخورد شده نمی توان بطور یقین برای ان مثال اورد )


4-نمادهایی مربوط به اقوام و قبیله ها که این نمونه نیز در طول تاریخ سلیقه ای بوده به اینصورت که مثلا قبیله ای نماد اژدها یا مار رو برای خود انتخاب می کرده , در صورتی که همین نمادها در مقوله رسیدن به دفینه کاربرد دیگری داشتند .


5-نمادهایی که عموما با رنگ و حکاکی های کم عمق بر روی سنگی با پس زمینه رنگی برای حکاکی و سنگی با پس زمینه سفید برای نقاشی انتخاب میده و عموما جنبه هتری دارند .


نمادها به این 5 دسته اصلی تقسیم میشوند و تنها 1 دسته فرعی باقی می ماند :


دسته بعدی نمادها شامل نمادهای ترکیبی است به این صورت که یک سلسله نماد به هم وابسته که همه انها در یک دسته نمیگنجند استفاده میشده , مثلا قومی بعد از غارت کشور همسایه در راه بازگشت یا در راه ادامه مسیر برای کشور گشایی یک سلسله نماد به جا میگذاشته ابتدا نماد حکومتی مربوط به خود, سپس نماد دفینه مربوط به کشور غارت شده , بعد از ان نماد مربوط به قومیت و یا دین خود را بر جا می گذاشتند تا انسان هایی از قوم و حکومت خود بعدا ان را پیدا کنند.




بطور کلی نماد و اثار ها در این 6 دسته تقسیم می شوند برای رسیدن به دفینه ها ابتدا باید یک نماد را درست درک کنید و ان را در یکی از این شش گروه قرار دهید , عموما نماد های دولتی و حکومتی از نظر رسیدن به دفینه و درک اثار راحت تر ولی دارای تله های مرگبار در بعضی مواقع می باشند .



کسب درامد از گلداپ