ایران سرزمین گنج های گمشده

ما در این وبلاگ سعی میکنیم که با الهام گرفتن از اگاهیهای گذشتگان وبا بهره گرفتن از دانش باستان سناسی به شناخت اثار ونمادهای بجا مانده از انان بپردازیم ونااگاهانه اثار ارزشمندملی را بخاطر خرافه گویی بعضیها که از این دانش بی بهره مانده اند را نابود نسازیم

ایران سرزمین گنج های گمشده

ما در این وبلاگ سعی میکنیم که با الهام گرفتن از اگاهیهای گذشتگان وبا بهره گرفتن از دانش باستان سناسی به شناخت اثار ونمادهای بجا مانده از انان بپردازیم ونااگاهانه اثار ارزشمندملی را بخاطر خرافه گویی بعضیها که از این دانش بی بهره مانده اند را نابود نسازیم

طریقه دفینه یابی در کنار چشمه ها تقدیم به دوستانم


طریقه دفینه یابی در کنار چشمه ها تقدیم به دوستانم

 

طریقه دفینه یابی در کنار چشمه ها تقدیم به دوستانم
دفینه یابی در کنار چشمه ها

از چشمه ها جزء قدیمی ترین آثارها و پرکاربردترین محل برای مخفی کردن دفینه ها در باستان یاد شده . مردم از آب به عنوان آشامیدن , حمام کردن و خاصیت های درمانی که اکثر چشمه ها داشتند استفاده میکردند و همین باعث میشد که اهمیت زیادی در گذشته داشته باشد و باعث معروفیت آن چشمه میشد هر چقدر چشمه معروف تر و مورد استفاده بیشتری میان قبایل قرار می گرفت پس جای خوبی برای مخفی کردن دفینه ها در کنار آن بود چون کاملا شناخته شده بود و شخصی که اموال خود را در اطراف آن مخفی میکرد خیالش راحت بود که مکان را از یاد نمیبرد و در قدیم هم مکانی را نداشتند که اموال خود را از گزند دشمنان و راهزنان و... در امان نگه دارند پس شروع به دفن ثروت خود در این مکانهای معروف میشدند . همه چشمه ها طبیعی نیستند و تعدادی از آنها به صورت دست ساز طراحی میشدند . ما چشمه ها را به دو دسته تقسیم میکنیم طبیعی و غیر طبیعی و یا همان دست ساز .

1-
چشمه های طبیعی که خود جوش و به صورت طبیعی از دل زمین بیرون می آمدند و هیچگونه دستکاری در آن نشده بوده پس قضیه آن در علم فنون دفن دفینه کاملا متفاوت با دست ساز بوده است و برای مخفی کردن دفینه از اطراف آن استفاده میشده .

1-
به صورت سنگی بالا و پایین سر چشمه که رنگ آن کاملا متفاوت با رنگ سنگ های دیگر بود . معمولا به رنگ اوخرایی و یا کبود بود که دفینه زیر آن قرار میگرفت .

2-
به صورت تپه ای کوچک یا بزرگ که دفینه داخل این تپه جاساز میشد .

3-
به صورت تک درختی در کنار چشمه که باز دفینه زیر درخت قرار میگرفت

4-
به صورت چند درخت که دفینه بین نزدیکترین درخت به چشمه قرار میگرفت .

5-
به صورت تنور به شکل سه ضلع و یا ستاره داوود که دفینه در نوک مثلث و یا تنور سوم قرار میگرفت .

اینها در کنار چشمه های طبیعی بود حال میپردازیم به چشمه های دست ساز 



1_
چشمه های دست ساز به چشمه هایی گفته میشود که تفاوت بسیاری با چشمه های طبیعی دارند و با حفاری کردن در چشمه آب آن خشک میشود و یا به صورت قل قلی و یا تایمی آب آن کم و زیاد میشود . این نوع چشمه ها دست ساز هستند که طراحی خاصی در آن بکار رفته از بعضی از این چشمه های دست ساز به عنوان محل نگهداری غذا استفاده میشده و از بعضی هم محل نگداری دفینه ساختار آنها به این صورت بود که چاهی عمیق را حفر میکردند و قبل از اینکه به آب برسند در وسط آن اتاقکی راطراحی میکردند و اتاق را به صورت پلمپ درست میکردند و فقط یک سوراخ در اتاقک ایجاد میکردند و از سوراخ لوله های سفالی به هم متصل میکردند و آب را جهت میدادند حال در پایین بنده عکسی را میکشم که بهتر بتوانید متوجه شوید .



حال که آب را مسیر میدادند کف چاه را باز میکردند و آب که از زمین جوش میزد به داخل چاه دست ساخت با فشار به بالا می آمد و چون در مسیر چاه اتاقک دست ساز وجود داشت به صورت سردابه عمل میکرد و در آن جمع میشد و با فشار از داخل لوله های سفالی به هر مسیری که خواستند آن را انتقال میدادند و برای همین است که وقتی این چشمه ها را دست میزنید خشک میشوند چون یک بار این اتاق که چشمه برای اولین بار جوش زده هواگیری شده و وقتی سر چشمه دست میخورد به داخل دالان هوا نفوذ میکند و چشمه کاملا غیر فعال میشود تقریبا شبیه کار روبین و یا موتور آب کشاورزی میباشد که وقتی هوا میگرد آب را بالا نمیکشد


در ضمن شما در اکثر چشمه ها میبینید که از داخل چشمه سفال شکسته و یا حتی هسته های میوه ها بالا میزند این برای همان چیزی که در بالا گفته شود .








تکوک سیمین زراندود ( نقره ی طلا کاری شده ) اشکانی 






تکوک با فرم گوزن سرخ : مرال یکی از بزرگترین گونه های گوزن و بزرگترین گوزن بومی ایران است و با این که در گذشته شمار بسیار زیادی در بیشتر بخش های جنگلی کناره های دریای کاسپین ( خزر ) ، بلندای هربرز ( ارتفاعات البرز ) و دامنه‌های زاگرس داشت، امروزه تنها در برخی از بلندای دور از دسترس هربرز میانی و باختری ( شرقی ) پیدا می‌شود.


بخش جلوی تکوک ؛ سر گوزن تا میانه ی کمر از سیم ( نقره ) میباشد که زر اندود شده است ، سیما و رخ گوزن بسیار طبیعی ساخته شده است به گونه ای که در پوزه هم یک رگ نمایان است 

حتی موجی که بر روی شاخ حیوانات قرار دارد نیز بر روی این هنر کار شده است ، در بخش بدن گوزن ، از گردن تا پایین ، ماهیچه ها به خوبی کار شده است تا رخ این تکوک بسیار با شکوه ، چشم را به خود خیره کند همچنین چشمهای گوزن بسیار زیبا با شیشه و گارنت ساخته شده است .



بخش میانی تا دهانه ی تکوک نیز با شاخه ها ، گل ها و برگ ها تزئین شده است که تاثیر هنر سلوکیان بر اشکانیان را بازگو میکند ، 



بر روی بدنه ی این هنر نبشته ای آرامی وجود دارد: تکوک به آرتمیس پیشکش شده است



کاربرد این تکوک برای نوشیدن مایعات در مراسم های ویژه بوده است ، بر سینه ی گوزن سوراخی ایجاد شده است که محل نوشیدن مایع درون تکوک بوده ، مردمان باستان بر این باور بوده اند که هر حیوان یا ایزدی که بر روی تکوک "ریتون " ساخته شده باشد پس از خوردن مایع درون تکوک در طی گذشت زمان آن انسان قدرت حیوان یا ایزد روی تکوک را بدست می آورد ، این هنر از دوره ی اشکانیان ( پارت ها ) میباشد و به 50 سال پیش تا 50 سال پس از زایش مسیح باز میگردد .


اندازه ها : 

10 13/16 x 5 x 18 1/8 



نگهداری : موزه پائول گتی





[تصویر:  1925048_722843337746643_631768677_n.jpg]


نبشته زیر شکم
[تصویر:  1544947_722843791079931_632947705_n.jpg]

تندیس های سنگی وسنگ نگاره ها


تصاویری از اشیاء تاریخی ایران در موزه های خارج از کشور
 
نقش برجسته سرباز هخامنشی در
 
موزه «ارمیتاژ» سن پترزبورگ روسیه
 
اهدایی دولت ایران به این موزه در سال 1935 میلادی
 
سر سرباز هخامنشی در موزه «آرمیتاژ»


 
نقوش سنگی تخت جمشید در موزه بریتانیا
 
1- نقش برجسته دو مادی از پلکان شمالی آپادانا
 
 

2- نقش برجسته ارابه‌ران از پلکان شمالی آپادانا

انتقال از تخت جمشید در سال ۱۸۱۱ توسط «رابرت گوردون» از اعضای هیأت سیاسی "سر گور اوزلی"
سر اسبان این نقش توسط سر گور اوزلی به پسرش هدیه شد که در سال ۱۹۸۵ موزه «میهوی» ژاپن آن را خریداری کرد که در جای خود نشان داده خواهد شد
 
 


3-نقش برجسته سربازن جاویدان
 
 

4-نقش برجسته اسفینکس

 
 

موزه «میهو» ژاپن

در موزه میهوی ژاپن دو حجاری از تخت جمشید  وجود دارد. همان گونه که گفته شد یکی از این دو ادامه نقش ارابه ران در موزه بریتانیاست که موزه "میهو" درسال ۱۹۸۵ آن را خریده است.

نقش اسبان ارابه در موزه میهو (ژاپن)
 
سر اسبان ارابه - موزه میهوی ژاپن

همان گونه که گفته شد، این نقش ادامه حجاری ارابه‌رانی است که در موزه بریتانیا قرار دارد. به تصویر زیرین توجه کنید.
 
نقش کامل ارابه‌ران

نقش خدمتکار از تخت جمشید موزه میهو (ژاپن)
 
قطعات تخت جمشید در موزه‌های ایالات متحده آمریکا

۱-موزه «متروپولیتن» نیویورک
 
نقش برجسته ملازمین به ابعاد ۶۴ در ۸۶ سانتیمتر، بنیاد «هریس بریس بن دیک»
 
 

قطعات سنگی تخت جمشید در موزه «بوستون»

۱-نقش برجسته سرباز هخامنشی در موزه «بوستون» به ابعاد ۵۳ در ۴۶ سانتیمتر


 


۲-نقش برجسته یک نجیب زاده مادی و دو هدیه آور به ابعاد ۴۵ در ۷۷ سانتیمتر

 
 

۳-نقش برجسته یک ملازم به ابعاد ۶۹ در ۳۲ سانتیمتر
 
قطعه سنگی دیگری از تخت جمشید در موزه «بروکلین» نیویورک

نقش برجسته نگهبان هخامنشی در موزه بروکلین

 
قطعه سنگی دیگری از تخت جمشید در موزه شهر دیترویت
نقش برجسته یک خدمتکاردر موزه دیترویت
 

قطعات سنگی تخت جمشید در موزه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو


۱-ردیفی از شیرهای غران تخت جمشید در موزه دانشگاه شیکاگو
 

 ۲-سر ستونی از تحت جمشید در موزه دانشگاه شیکاگو
 

۳-سر ستون ایوان شمالی کاخ صد ستون-اکنون در موزه دانشگاه شیکاگو
 

۴-سر سنگی گاو نر از جبهه شرقی رواق شمالی کاخ صد ستون-موزه دانشگاه شیکاگو
 
برای درک ابعاد این مجسمه به تصویر زیرین بنگرید
 

همچنین کتیبه‌ای آجری از خشایارشا و همین طور بخش‌هایی از طاقچه‌های سنگی تخت جمشید در این موزه هست که متأسفانه تصویری با کیفیت مناسب برای نمایش یافت نشد. همینطور چند نقش برجسته سنگی در موزه استکهلم و به احتمال قریب به یقین در کتابخانه ملی پاریس موجود است.

================

و حال نشانه ارسالی یکی از اعضای فعال باشگاه که شاید به جای کاوشهای اصولی و کارشناسانه باستانی ، روزی در یکی از موزه های بزرگ دنیا سر در بیاورد!!؟

 

سر پادشاه


کیمبرلیت سنگ الماس

کیمبرلیت سنگ الماس
کیمبرلیت ها
کمبرلیت‌ها سنگهای الترامافیک آلکالن کمیاب هستند. اهمیت این سنگها به علت آن است که در آنها مجموعه‌ای از کانیهای استثنایی وزینولیتهایی دیده می شود که بنا به اصطلاحات پترولوژی تجربی نسبت به دیگر فازهای موچود در سنگهای شناخته شده زمین در فشار بیشتر و بالطبع در اعماق بیشتری تشکیل گردیده‌اند. کیمبرلیت‌ها از نظر اقتصادی نیز دارای اهمیت زیادی هستند، چون دارای الماس می‌باشد.

[تصویر:  DIAMOND.JPG]




تاریخچه
برای اولین بار نام کمبرلیت توسط لویس در 1887 برای توصیف میکا پروتیتهای پورفیری الماس‌دار ناحیه کمبرلی واقع در آفرقای جنوبی ابداع شد. نام کیمبرلیت ، بیشتر بیانگر یک اندیشه است نه یک ترکیب شیمیایی ثابت که در یک حلقه بندی اصولی سنگهای آذرین مورد استفاده قرار می گیرد. در این اندیشه، کیمبرلیتها، سنگهای اولترامافیک نادر الماس دارای هستند که واجد مقادیر متغیری زینولیت و زینوکریست می‌باشند. ولی الماس یک کانی فرعی و نادر کیمبرلیتهاست.

سنگ شناسی کیمبرلیت‌ها
سنگ شناسی کیمبرلیت‌ها ، غیر عادی و پیچیده است زیرا اولا کیمبرلیت‌ها سنگهای دوگانه( دارای منشا دوگانه) خاصی هستند که در آن کانیها ، قطعات سنگی و مواد ماگمایی منجمد شده‌ای یافت می‌شوند که در محیطهای فیزیکی و شیمیایی مختلف تشکیل شده‌اند و ثانیا ترکیب مورال آنها بسیار متفاوت است. تشخیص سنگهای کیمبرلیتی در صحرا مشکل است. در صحرا این سنگها مانند توده‌های طویل شیست به نظر می‌رسند و به علت نداشتن کانیهای شاخص خوبی قابل تشخیص نمی‌باشند.

ترکیب مورال و بافت
ترکیب مورال سنگهای خانواده کمبرلیت بسیار متفاوت است. معمولا اولیوین فراونترین کانی محسوب می‌گردد. اما بطور جزئی یا کامل با کانیهای ثانویه همچون کانیهای گروه سرپانتین جاشین می‌شوند. مقدار کانیهای کربناته و فلوگرپیت نیز تا حدود زیادی متغیر است. بافت سنگهای کمبرلیتی بطور معمول پورفیری یا پیروکلاستیک است. به علاوه ظاهر خرد شده برخی از این سنگها با توجه به حضور زینولیتها در آنها تشدید می‌شود.

اغلب سنگها دارای مگاکرسیتایی هستند که در زمینهای ریز دانه و متشکل از مکروفنوکرسیتها قرار دارند. سنگهای دیاتومهای کیمبرلیتی عموما بافتها و ساختمانهای خرد شده و پیروکلاستک را دارند. در حالیکه سنگهای کمبرلیتی در دایکها و سیلها دارای بافت پورفیری معمولی هستند و حتی ممکن است دارای حاشیه انجماد سریع و ساختمانهای جریانی باشند. در حالت سه بعدی ، اغلب دیاترمها ، رمخروطهای معکوسی و باریکی تشکیل می دهند که با افزایش عمق به تدریج تنگ تر می‌شوند.

در اعماق زیاد معمولا دیاترمها به صورت دایک در می‌آیند. با وجود این بعضی از آنها در دایکها نفوذ می‌نمایند. دیاترمهای کمبرلیتی عموما به صورت خوشه‌ای و دسته دایک هستند. رهنمون تمام دایکها خطی نیست. اغلب دایکهای کیمبرلیتی بازیک ، اما طویل می‌باشند. سیلهای کمبرلیتی سنگهای خروجی کمیاب با ترکیب کمبرلیتی هستند.

[تصویر:  .JPG]




ژئوشیمی
ترکیب عناصر اصلی اغلب سنگهای خانواده کیمبرلیت با سنگهای اولترامافیک غنی از اولیوین خیلی شباهت دارد. ولی سنگهای کمبرلیت از TiO2 ، K2O ، P2O5 غنی هستند. در ترکیب شیمیایی میانگین کیمبرلیت عناصر لیتیوم ، فلوئور ، فسفر ، پتاسیم ، تیتانیم ، روبیدیم ، استرانسیوم ، زیرکونیم ، نیوبیم ، قلع ، باریم ، براسئودیمیوم ، نئودیمیوم ، ساماریم ، اروپیم ، کادولینیم ، هافنیوم ، تانتالیوم و سرب 10 تا 100 برابر غنی‌تر شده است. در حالیکه عناصر کربن ، سزیم ، تانتانیوم ، سریم ، توریم و اورانیوم در میانگین کمبرلیت بیش از 100 برابر غنی شده است.

بنابراین فراوانی عناصر اصلی در خانواده کیمبرلیت با سنگهای اولترامافیک غنی از اولیوین شبیه است. اما فراوانی عناصر ناسازگار بیشتر از میانگین سنگهای اولترامافیک است. در میانگین ترکیب شیمیایی سنگهای کیمبرلیتی که به صورت دایک و دیاترم جایگزین گردیده اند، اختلافات جزئی وجود دارد.

فراوانی و توزیع
سنگهای خانواده کیمبرلیت در جنوب (آفریقای جنوبی ، نامیبیا ، سوازیلند ، سوتوآنگولا) ، مرکز (زئید ، جمهوری آفریقای مرکزی و تانزانیا) و غرب (غنا ، گینه ، ساحل عاج ، لیبریا ، مالی ، گابن و سیرالئون) آفریقا انتشار گسترده‌ای دارند. سنگهای کیمبرلیتی آفریقا اصولا در مناطق کراتونی قدیمی تر مستقر می‌باشند. در نواحی دیگر واقع در ایالات متحده آمریکا ، کانادا ، گرنیلند ، فنلانو ، روسیه ، چین ، آرژانتین ، استرالیا و مالاتیا در جزایر سولومون کمبرلیتها بطور مجزا یافت می‌شوند.

سن سنگهای خانواده کمبرلیت خیلی متفاوت بوده و از پروتروزئیک تا سنوزوئیک متغیرند. امروزه در نواحی کراتونی قدیمی مقدار جریان حرارتی اندک است و این ویژگی احتمالا در نواحی کراتونی گذشته نیز وجود داشته است. بنابراین انتظار می‌رود که ماگماهای تولید کننده سنگهای خانواده کمبرلیت ، در بخشی از لیتوسفر مستقر شده‌اند که گرادیان زمین گرمایی آنها کم بوده است.

تپروژنر
مواد کیمبرلیت در عمق 200 کیلومتری اساسا به حالت ماگما است ولی به محض صعود به مناطق بالاتر ، به یک مخلوط مکانیکی شامل ماگمای مایع ، فنوکریست ، زینوکریست و زینولیت همراه با مقادیر زیادی فاز سیال مجزا با غلظت کم تبدیل خواهد شد. با صعود این شبه ماگما به سمت بالا و عبور از محیطهای فیزیکی و شیمیایی متفاوت ، تغییراتی در فازهای متشکله آن ایجاد می‌شود و بدینوسیله تا حدی با شرایط فیزیکی و شیمیایی محیط تغدیل و هماهنگ می‌گردد. به علاوه فازهای مزبور با یکدیگر و با سنگهای دیواره اطراف واکنش می‌کنند.

اولین بخش از شبه ماگمایی که در حین رسیدن به سطح زمین بطور انفجاری خارج می شود. با خروج بیشتر شبه ماگما ، مواد موجود در سطح دهانه‌ها و دایکهای تغذیه کننده مجاور در محل به حرکت در می‌آیند. سرانجام سیستم روان شده مزبور متلاشی شده و مواد مختلف موجود در شبه ماگمایی که گازهای خود را از دست داده به هم جوش می‌خورند و در نتیجه این فرایند سنگهای خاص خانواده کیمبرلیت بوجود می‌آیند که البته تبلور و رشد انواع مختلف کانیهای ثانویه کم دما و کم فشار نیز صورت می‌گیرد. (نقل از رشد زمین شناسی)

شگفتی‌های باستانی یونانی ها


شگفتی‌های باستانی یونانی ها

[تصویر:  ir2432.jpg]
این کشور بیش از هزار جزیره دارد و قلمرو آن از جنوب دریای اژه تا وسط شبه جزیره بالکان امتداد یافته است. یونان یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در دنیاست. این کشور اروپایی پرآفتاب با سواحل شنی آرامش بخش و تاریخ باستانی غنی هم شناخته می شود که تأثیر زیادی بر جنبه های مختلف جامعه غربی امروز گذاشته است. با چنین گستره متنوعی از مقاصد گردشگری، هر کسی با هر سلیقه ای از یونان لذت می برد، از دوستداران تاریخ و باستان شناسی گرفته تا دوستداران تفریح و گشت و گذار. انتخاب زیباترین جاذبه گردشگری یونان تقریباً ناممکن است، به همین دلیل در اینجا به ده مکان دیدنی یونان اشاره کرده ایم:

جزیره سانتورینی (Santorini Island)
این جزیره بدون شک یکی از زیباترین و رمانتیک ترین جزیره های دنیاست. غروب اعجاب انگیز آفتاب، خانه های تمام سفید سنتی و مناظری نفسگیر از اقیانوس چیزهایی هستند که این جزیره را خاص می کنند. برای رسیدن به دهکده معروف این منطقه با خانه های تمام سفیدش که روی صخره ها ساخته شده اند، باید به سمت Oia بروید. اکثر مغازه ها در این منطقه کارت پستال های سانتورینی را می فروشند و وقتی با چشم خودتان این جزیره زیبا را دیدید، باور می کنید که این جزیره برای خودش بهشتی است.
[تصویر:  ir2432-1.jpg]
پارتنون آکروپولیس (Parthenon Acropolis)
مکان های تاریخی نفسگیر و شگفت انگیز فراوانی در یونان وجود دارد، ولی این مکان مهمترین ساختمان باقیمانده از یونان کلاسیک است و در آتن واقع شده است. این سازه ویرانه های معبدی باستانی در آکروپولیس آتن است که به رب النوع آتنا تقدیم شده و چند ده سال قبل از سال 447 قبل از میلاد ساخته شده است.
[تصویر:  ir2432-2.jpg]
جزیره میکونوس (Mykonos Island)
این جزیره یکی از زیباترین جزایر دریای اژه است. با آنکه میکونوس جزیره محبوبی برای مهمانی و تفریح است، ولی زیبایی های سنتی و طبیعی آن هم کم نیستند. میکونوس مجموعه ای از زیبایی های معماری منحصر بفرد سیکلاد در اطراف دهکده ماهیگیری دارد. خانه های تمام سفید مکعبی شکل آنقدر نزدیک بهم ساخته شده اند که گویی هزارتویی از کوچه پس کوچه ها و خیابان ها تشکیل داده اند و فوق العاده فتوژنیک هستند. سواحل و پلاژهای زیبای این جزیره مناظر خوبی برای تماشای غروب آفتاب ارائه می دهند.
[تصویر:  ir2432-3.jpg]
متئورا، کالاباکا (Meteora, Kalabaka)
این صومعه در قرن چهاردهم ساخته شد و حالا میراث جهانی یونسکو شده است. مجموعه ای از شش صومعه بالای برجک های ماسه سنگی به ارتفاع 400 متر ساخته شده اند که این برجک ها در شمال غربی دشت تسالی در مرکز یونان واقع شده اند. سکنه این ساختمان ها برای پایین آمدن از این صومعه ها مشکل دارند. در کل منظره و تجربه بازدید این صومعه ها تجربه ای منحصر بفرد است.
[تصویر:  ir2432-4.jpg]
ساحل میرتوس، جزیره کفالونیا (Myrtos Beach, Kefalonia Island)
اگر می خواهید زیبایی های سواحل یونان را مشاهده کنید، ساحل میرتوس را فراموش نکنید. این ساحل در منطقه پیلاروس در شمال غربی جزیره کفالونیا واقع شده است. کنتراست بین آبهای آبی روشن و ساحل سفید درخشان منظره ای دلپذیر پدید آورده است، به خصوص اگر این منظره را از بالای کوه ها و صخره های شیبدار مجاور تماشا کنید.
[تصویر:  ir2432-5.jpg]
گردنه ساماریا، جزیره کرت (Samaria Gorge, Crete Island)
این گردنه برای خیلی ها یکی از اعجاب انگیز ترین جاذبه های گردشگری یونان است و بی دلیل نیست که هر سال بیش از نیم میلیون بازدیدکننده دارد. گردنه ساماریا، جزو پارک ملی یونان در جزیره کرت محسوب می شود و در منطقه حفاظت شده زیست کره جهانی قرار دارد. گردشگران می توانند از گردنه بگذرند و صخره های بلند را در مسیر تماشا کنند و به دهکده ساحلی کوچک اجیا روملی برسند.
[تصویر:  ir2432-6.jpg]
جزیره رودز (Rhodes Island)
رودز یکی دیگر از جزیره های محبوب برای گذراندن تعطیلات است و پر از گردشگاه های پر شور و نشاط است و در عین حال زیبایی های طبیعی ممتاز زیادی دارد. در این جزیره می توانید از سواحل لیندوس و سنت پلز دیدن کنید و لذت ببرید. لیندوس بیشتر بخاطر آبهای فیروزه ای و منظره دهکده سفیدش که بالاتر از سطح ساحل قرار دارد، محبوب است. هر دوی این سواحل شنی و سفید و فوق العاده زیبا هستند. ساحل آگاتی ساحل زیبای دیگری در این جزیره است که بخاطر آبهای سبز زمردی و شن های نرمش مشهور است.
میستراس، پلوپونز (Mystras, Peloponnese)
میستراس دهکده ای کوهستانی در نزدیکی اسپارتی، لاکونیا است که یونسکو آن را بنای میراث جهانی اعلام کرده است. این دهکده بخاطر سایت باستانی اش مشهور است و میستراس در قدیم دهکده قرون وسطایی بسیار مهمی در عصر بیزانس بوده است. سایت باستانی شامل کلیساهای بیزانسی و قلعه ای مستحکم می شود که به خوبی از آنها مراقبت شده است و بازدیدکنندگان را تحت تأثیر قرار می دهد.
[تصویر:  ir2432-8.jpg]
جزیره ناکسوس (Naxos Island)
این جزیره در جنوب یونان واقع شده و محل قرار گرفتن کوه زئوس است که اسطوره ها و افسانه های زیادی در مورد آن شنیده شده است. این منطقه که گردشگران هنوز زیاد با آن آشنایی ندارند، سبزترین جزیره در سیکلاد است که کوه های بلند و دره های حاصلخیز دارد. سواحل آن جزو زیباترین سواحل یونان هستند و برای شنا، ورزش های آبی و استراحت عالی هستند. دهکده سنتی و تمام سفید آن هم جزو جاذبه های این جزیره محسوب می شوند.
[تصویر:  ir2432-9.jpg]
تئاتر دلفی، فوسیس (Delphi Theatre, Phocis)
دلفی هم سایت باستانی دارد و هم دهکده ای مدرن که در جنوبی غربی کوه پارناسوس در دره فوسیس قرار گرفته است. تئاتر دلفی بالای تپه ای رو به دره ای زیبا و در قرن چهارم ساخته شده است و حالا میراث جهانی یونسکو محسوب می شود. این تئاتر به عنوان پرستشگاه و وحی گاه آپولو ساخته شد و 35 ردیف آن برای 5000 نفر تماشاگر جای کافی دارد. در قدیم از این تئاتر برای نمایش، شعرخوانی و رویدادهای موسیقی استفاده می شده است. زیبایی منظره این تئاتر ارزش رفتن به این مکان را دارد.
[تصویر:  ir2432-10.jpg]

منبع:bartarinha.ir